Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
1-Beyitlerle yazılanlar
Gazel
√ Divan edebiyatında en çok kullanılan nazım biçimidir.
√ Beyit sayısı 5-15 arasındadır.
√ Arap edebiyatına aittir.
√ İlk beytine Matla son beytine Makta(şairin adı bu beyitte geçer.) denir.
√ Matladan sonraki beytine Hüsn-i Matla ,
√ Maktadan bir önce ki beytine Hüsni Makta denir.
√ Uyak düzeni aa-ba-ca-da…. Şeklindedir
√ En güzel beytine Beyt-ül Gazel ve ya Şah beyit denir.
√ Beyitler arasında konu birliği olmak zorunda değildir.
√ Beyitlerin hepsinde aynı konu işlenirse buna yek-ahenk gazel denir.
√ Bütün beyitler aynı güzellikte ise buna yek- avaz gazel denir.
√ Dize ortalarında iç uyaklı olanlarına musammat gazel denir.
√ İslamiyet öncesinde Koşuk , Halk edebiyatında ise koşmaya benzer.
√ Fuzuli,Baki,Nedim önemli gazel şairleridir.
Kaside
√ İlk örnekleri Arap edebiyatında görülür.
√ Din ve devlet büyüklerini övmek için yazılır.
√ Rediflerine göre ya da giriş (Nesib bölümünde işlenen konuya göre )bölümündeki konuya göre adlandırılır.
√ 33-99 beyit arasında yazılır.
√ Uyak düzeni gazelle aynıdır. aa-ba-ca-da….
√ İlk beytine Matla son beytine Makta denir.
√ Şairin adının geçtiği beyte Taç Beyit denir.
√ En güzel beytine Beyt-ül Kasid(kaside)denir.
√ Konularına göre çeşitli adlar alır.
Tevhit : Allah’ın birliğini anlatır.
Münacaat : Allah’a yalvarmak için yazılır.
Naat: Hz. Muhammed’i övmek için yazılır.
Hicviye : Bir kimseyi yermek(eleştirmek)için yazılır.
Methiye : Bir kimseyi (devrin önde gelen kişisi)övmek için yazılır.
Mersiye : Devrin önde gelen kişisini ölümünden duyulan üzüntüyü anlatmak için yazılır.(Kanuni mersiyesi önemlidir.)
İydiye: Bayramları anlatmak için yazılır.
Culusiyye : Padişahların tahta çıkmasını anlatır.
Ramazniyye: Ramazan ayını anlatır.
Sayfiye : Yaz ayını anlatır.
Şitaiye : Kış ayını anlatır.
Rahşiye : Atları anlatır.
Bahariyye : Bahar mevsimini anlatır.
√ Tam bir kasidede sırasıyla şu bölümler bulunur.
1-Giriş(Nesib)bölümü :Kasidenin giriş bölümüdür. Asıl konuya geçilmeden önce bahar,kış,yaz vs gibi betimlemelerin anlatıldığı bölümdür.
2-Girizgah:Nesib bölümünden sonraki bölümdür.Asıl konuya geçmeden önceki nükteli ya da övücü bölümün olduğu yerdir.
3-Methiye : Kasidenin yazılmasına neden olan kişinin övüldüğü bölümdür.Kasidenin asıl bölümüdür.
4-Tegazzül : Kaside ile aynı uyak ve düzende(ölçüde) yazılan gazelin olduğu bölümdür.
5-Fahriye : Şairin kendisini övdüğü bölümdür.
6-Dua : Kasidenin son bölümüdür.Şair burada kasideyi kim için yazmışa ona dua eder iyi dileklerde bulunur.
Mesnevi
√ Fars (İran)edebiyatına aittir.
√ Türk edebiyatında ilk defa Yusuf Has Hacip’in Kutadgu Bilig adlı eserinde bu türe rastlanmaktadır.
√ Divan edebiyatının en uzun nazım (beyit sınırlaması yoktur) şeklidir.
√ Her konuda yazılabilir.
√ Divan edebiyatında öykü ,roman gibi türler olmadığından onların yerini tutmuştur.
√ Uyak düzeni aa-bb-cc-dd……şeklindedir.
√ Aruzun kısa kalıplarıyla yazılır.
√ Bir sanatçının beş mesneviden oluşan eserlerine Hamse denir.
√ Hamse sahibi sanatçılardan bazıları şunlardır:
Ali şir Nevai, Taşlıcalı Yahya,Nevizade Atai,
Nergisi,Genceli Nizami
√ Mesnevi ile yazılmış bazı eserler şunlardır :
Leyla il Mecnun,Yusuf –u Züleyha, Hüsn-ü Aşk
Cemşid-ü Hurşit , Mantıku’t Tayr ,İskendername
Harname , Hüsrev-ü Şirin, Alemnüma, Nihalistan
Mahzen-i Esrar, Şah-ü Geda
Müstezat
√ Anlamı ziyadeleşmiş,artmış demektir.
√ Gazelin her dizesinden sonra kısa bir dize eklenmesidir.
√ Eklenen kısa dizelere Ziyade denir.
√ Kafiyelenişi AaAa,BbAa,CcAa…(Büyük harfler asıl gazel kısa harfler ise eklenen kısa dizelerdir.)
√ Kısa dizeler okunmasa da gazelin anlamında bir değişme olmaz.
Kıt’a
√ Sözlük anlamı “parça,cüz “ demektir.
√ Araplardan alınan nazım şeklidir.
√ Genelde 2 beyitten oluşur.
√ Her konuda yazılabilir.
√ Beyitler arasında genellikle anlam bütünlüğü vardır.
√ Uyak düzeni gazel gibidir.
Dörtlüklerle Kurulan Nazım Biçimleri
Rubai
√ Fars (İran)Edebiyatından alınmıştır.
√ Bir dörtlükten oluşur.
√ Bir görüşün en az sözle özlü şekilde anlatılmasıdır.
√ Uyak düzeni aaxa şeklindedir.
√ Dizeler arasında anlam bütünlüğü vardır.
√ Halk edebiyatındaki maniye benzer asıl anlatılmak istenenler son iki dizede anlatılır.
√ Aşk,şarap,felsefi,tasavvufi gibi konular işler.
√ Kendine özgü aruz kalıbı vardır.
√ En önemli temsilcisi Fars şairi olan Ömer Hayyam’dır.
√ Mevlana da farsça rubailer yazarak bu türün gelişmesini sağlamıştır.
√ Türk edebiyatında Yahya Kemal bu türde öncüdür.
Tuyuğ (g)
√ Kelime anlamına baktığımızda kapalı,imalı anlamına gelir.
√ Türklerin bulduğu bir nazım biçimidir.
√ Tek dörtlükten oluşur.
√ Kafiyelenişi aaxa ya da aaaa şeklindedir.
√ Rubai de işlenen konuların aynısı işlenir.
√ Halk edebiyatındaki maninin benzeridir.
√ Cinaslara yer vermesi mani ile benzerliğidir.
√ Rubai ve mani den vezin yönüyle ayrılır.
√ Aruzun sadece bir kalıbıyla yazılır.( fâilâtün- fâilâtün- fâilün)
√ Türk edebiyatında ilk tuyuğları Kadı Burhanettin ve Seyyid Nesimi yazmıştır.
Murabba
√ En az 3 en çok 6 mısralı bentlerden oluşur.
√ Uyak düzeni aaaa-bbba-ccca…. Şeklindedir.
√ Daha çok övgü,yergi,mersiyeler,felsefi,ve öğreti konularda yazılabilir.
√ Yahya Bey , Nedim,Taşlıcalı Yahya ve Tanzimat edebiyatında Namık Kemal önemli temsilcileridir.
Şarkı
√ Divan edebiyatına Türklerin kazandırdığı bir türdür.
√ Bestelenmek için yazılır.
√ Halk Edebiyatındaki Türküye benzer.
√ Aşk,kadın,sevgi gibi konularda yazılır.
√ Her dörtlüğün sonunda tekrarlanan nakaratlar vardır.
√ 3,4 ve ya 5 bentten oluşur.
√ Uyak düzeni abab-cccb-dddb…şeklindedir.
√ En önemli temsilcisi Nedim ve Yahya Kemal Beyatlıdır.
Bentlerle Kurulan Nazım Biçimleri
Terkib-i Bent
√ Bent sayıları 5-15 arasında değişir.
√ Her bent 5-10 beyitten oluşur.
√ Bentlerin kafiye şekli gazel gibidir.Bentlerden sonra vasıta beyti gelir.
√ Vasıta beyitleri kendi aralarında uyaklıdır.
èaa-xa-xa-xa-bb-cc….. şeklinde kafiyelenir.
√ Bentlerin her birine hane denir.
√ Vasıta beytinden önceki beyte Terkiphane denir.
√ Şair mahlasını terkiphanede söyler.
√ Her konuda yazılabilir.
√ Kanuni adına yazılan Kanuni Mersiyesi (Baki) Esrar Dede Mersiyesi (Şeyh Galip) önemli Terkii Bentlerdir.
√ En ünlü temsilcisi Bağdatlı Ruhi,Tanzimat döneminde ise Ziya Paşa’dır.
Terci-i Bent
√ Kelime anlamına baktığımızda tekrar etme anlamındadır.
√ Biçim bakımından baktığımızda Terkib-i Bende benzer.
√ Terkib-i Bentten farkı vasıta beytinin hep aynı olmasıdır.
√ Terci-i bent iki bölümden oluşur:Hane ve Tercihane.
√ Şiirin tamamında aynı konu işlenir.
√ Terci-i Bent yazmak Terkib-i Bende göre daha zordur.
√ En önemli temsilcisi :Ziya paşa,Bağdatlı Ruhi ve Şeyh Galip’tir.
Muhammes
√ Beşli anlamına gelir.
√ Uyak düzeni gazele 3 dize eklenmesi ile oluşur.
(aaa)aa-(bbb)ba-(ccc)ca….
√ Her konuda yazılabilir.
*Tahmis: Gazele 3 dize eklenmesi ile oluşur.
(aaa)aa-(bbb)ba-(ccc)ca….
* Gazelin beyitleri arasına 3 dize eklenmesi ile oluşur. a(aaa)a-b(bbb)a-c(ccc)a….
Tardiye:Bentlerin sonunda dizelerin kendi arasında uyaklanmasıdır. aaaab-ccccb-ddddb…
Divan Edebiyatı Nesir
√ Divan edebiyatında düz yazıya (nesre) “İnşa” ,bu işle uğraşan kişilere “Münşi” nesirden oluşan eserlere de “Münşeat “denir.
√ Düz yazılarda seciler (iç uyak) yapılmıştır.
√ Noktalama işaretleri yoktur.(ilk noktalama işaretleri Tanzimat döneminde Şinasi tarafından kullanılmıştır.)
√ Cümleler oldukça uzun kurulmuştur.
√ Konudan çok söyleyiş önem kazanmıştır.
√ Şiirin gölgesinde kalmıştır.
√ Nesir üçe ayrılır.
1-Sade Nesir:Sade bir dil kullanılmış halkın konuşma dili dikkate alınmıştır.
2-Orta Nesir: Sade nesre göre dili yer yer daha ağır ve süslü olarak yazılmıştır.
3-Süslü nesir:Sanatlı anlatımın kullanıldığı dilin ağır ve çok süslü olduğu bir nesirdir.Amaç hüner göstermektir.
Nesir Türleri
Tezkire:
√ Şairler hakkında bilgi veren eserlerdir.
√ Günümüz edebiyatında karşılığı biyografidir.
√ Türk edebiyatında ilk Tezkire Ali Şir Nevai’nin eseri olan Mecalisü’n Nefais’tir.
√ Anadolu edebiyatında ise Sehi Bey’in Heşt Behiş adlı eseridir.
Sefaretname
√ Siyasi anlamda gittikleri yerlerdeki elçilerin gördüklerini yazdığı eserlerdir.
√ Yirmi Sekiz Çelebin’in Elçiliği sırasında gördüklerini sade,açık bir dille “Sefaretname”adlı eserde yazmıştır.
Siyer
√ Peygamberimizin hayatının anlatıldığı yazılardır.
Siyasetname
√ Devlet adamlarının tecrübelerini yazdığı eserlerdir.
√ Nizamül Mülk’ün Siyasetnamesi ünlüdür.
Seyahatname
√ Gezilip görülen yerlerin yazıldığı yzılardır.
√ Belge özelliği taşıması açısından önemlidir.
√ Evliya Çelebi’nin “Seyahatnamesi” önemlidir.
Münşeat
√ Divan edebiyatında Edebi değer taşıyan eserlerin toplandığı kitaptır.
Surname
√ Şehzadelerin doğumları ve sünnet törenlerini, düğünlerini anlatan yazılardır.
Menakıbname
√ Bir velinin hayat hikayesini anlatan yazılardır.
Hilye
√ Peygamberimizin Fiziki özelliklerinin anlatıldığı yazılardır.
Gazavatname
√ Savaş hazırlıklarının ve savaşların anlatıldığı yazılardır.
Divan Edebiyatında Akımlar
Türk-i Basit
√ Divan edebiyatındaki Arapça ve Farsça kelimelerin çokluğuna tepki olarak ortaya çıkmıştır.
√ 16. yy ortaya çıkmıştır.
√ Akım o dönemde divan edebiyatının düşünce tarzından dolayı ve o dönemin ünlü şairleri bu akımı benimsemediği için çok etkili olmamıştır.
√ Aydınlı Visali,Edirneli Nazmi ve Tatavlı Mahremi önemli temsilcisidir.
Sebk-i Hindi(Hindu)
√ 17. yy da ortaya çıkmış bir akımdır.
√ Hindistan’da ortaya çıkan akım oraya giden şairler tarafından benimsenmiş ve divan edebiyatında etkili olmuştur.
√ Hin tarzı ya da Hint uslubu anlamındadır.
√ Anlam kapalılığı söz konusudur.
√ Söz ve anlamdan daha çok anlama önem verme vardır.
√ Dili çok ağır süslü zor anlaşılır bir dildir.
√ Soyut kavramların ağırlıklı olduğu bir akımdır.
√ Naili,Şeyh Galip,Neşati önemli temsilcileridir.
Mahallileşme Hareketi
√ 15. yy ortaya Necati Bey ile ortaya çıkan bu akım (o zamandan beri devam ediyordu) 18. yy da tekrar güç kazanmıştır.
√ Halkın konuşma dilinin edebiyata girmesidir.
√ Yerlileşme hareketi de denir.
√ Türkçe deyimler , halk söyleyişlerinin oluştuğu yeni bir edebiyattır.
√ Dil sade,açık ve yalındır.
√ Daha çok kendini Şarkı nazım türünde göstermiştir.
√ Nedim ve Şeyh Galip önemli temsilcileridir.