Recaizade Mahmut Ekrem
(1847-1914)
√ İkinci dönem sanatçılarının en önemlisidir.
√ Her konuda hemen hemen eser vermiştir.
√Devletin çeşitli kademelerinde görev yapmıştır.
√ Yeni edebiyatı savunmuş ve bu doğrultuda eser vermiştir.Muallim Naci ile eski- yeni çatışması yaşamıştır.
√ Şiirlerinde çok başarılı değildir.
√ Aruz vezni ile şiirler yazmıştır.Hece ölçüsüyle de şiirler yazmıştır ama aruza sadık kaldı.
√ Sanat için sanat anlayışına bağlı kalmıştır.
√ Şiirin konusunu genişletmiştir.
√ Şiirlerinde daha çok acı,üzüntü,elem verici konular işlemiştir.
√ Şiirlerinde romantizmin akımının etkisi varken romanında realizm akımının etkisi tiyatrolarında da klasizm akımını etkisi vardır.
√ Serveti Fünun edebiyatının oluşmasını sağlamıştır.(Serveti Fünun dergisinin başına Tevfik Fikret’i getirerek)
√ Eserleri:
Araba Sevdası (Roman)
Şemsa,Muhsin Bey (Hikaye)
Zemzeme I-II-III , Nağme-i Seher,Yadigar-ı Şebab, pejmürde,Nijat Ekrem (Şiir)
Vuslat,Afife Anjelik,Çok Bilen Çok yanılır (Tiyatro)
Talim-i Edebiyat (Ders kitabı)
Takdir-i Elhan(Eleştiri)
Abdülhak Hamit Tarhan
(1852-1937)
√ İkinci dönemin en çok eser veren sanatçılarındandır.
√ Şairi Azam olarak tanınır.
√ Aşk , Ölüm , Metafizik , Doğa gibi konuları işlemiştir.
√ Şiirlerde şaşırtmacalara ,tezatlara,yüceliğe yer vermiştir.Tezatlar şairidir.
√ Tanzimat birinci dönem sanatçılarının şiirde içerikte yaptığını Abdülhah Hamit biçimde yapmıştır
√Sanat için sanat anlayışıyla eser vermiştir.
√ Şiirde batılılaşma isteğinin en büyük temsilcisidir.
√ Türk edebiyatında ilk defa uyaksız(kafiyesiz)şiir yazmıştır.
√ Ölçü,uyak cümle yapısı,gibi kavramlarda kaygı duymaz bu yüzden dil konusunda pek başarılı değildir.
√ Dili ağırdır.
√ Edebiyatımızda ilk Pastoral şiir olan Sahra’yı yazmıştır.
√ Fatma Hanımın ölümünden çok etkilenmiş ve onun için Makber adlı şiiri yazmıştır.
√ Makber , Ölü , Hacle ölüm temasını işler.
√ Romantizm akımının etkisindedir.
√ Edebiyatımıza Metafizik düşünceyi getirmiştir.
√ Çok sayıda tiyatro eseri yazmıştır.Tiyatro eserleri oynanmaya uygun değildir.Okunmak için yazmıştır.
√ Eserleri:
Sahra , Makber , Ölü, Hacle ,
Validem ,Tayflar Geçidi , Belde (Şiir)
İçli Kız , Nesteren , Macera-yı Aşk,
İçli Kız, Finten, Eşber, Sabr-ü Sebat (Tiyatro)
Samipaşazade Sezai
(1860-1936)
√ Ününü Roman ve Hikayesine borçludur.
√ Sanat için sanat anlayışına bağlıdır.
√ Edebiyatımızda Batılı anlamda öykünün ilk örneği olan” Küçük şeyler” yazmıştır.
√ Edebiyatımızda ilk esir ticaretini gerçekçi bir dille gözleme dayalı anlatan “Sergüzeşt” adlı romanı yazmıştır.
√Realizm akımının etkisindedir.
√ Eserleri :
Sergüzeşt (Roman)
Küçük şeyler (Hikaye)
İclal , Şir (Tiyatro )
Rumuz-ul Edep (Anı)
Muallim Naci
(1850-1893)
√ Tanzimat edebiyatının büyük sanatçısıdır.
√ Eski edebiyatı çok iyi bilen sanatçı eski – yeni ikilemi içinde eski edebiyatı seçmiştir.
√ Batılı tarzda da eserler vermiştir.
√ Recaizade ile eski-yeni çatışması yapmıştır.
√ Recai zadenin Zemzeme’sine karşılık Demdeme’yi yazmıştır.
√ Nesirlerinde sade bir dil tercih etmiştir.
√ Edebiyatımızda köyden söz eden ilk şiiri “Kızların Şarkısı” nı o yazmıştır.
√ Eserleri :
Ateşpare, Şerare,Füruzan (Şiir)
Demdeme (Eleştiri )
Ömer’in Çocukluğu (Anı)
Lügat-i Naci (Sözlük)
Nabizade Nazım
(1862-1893)
√ Tanzimat edebiyatının gözlemci gerçekçi yazarıdır.
√ Realizm ve natüralizm akımının etkisindedir.
√ Roman ve hikayeleri ile tanınır.
√ Edebiyatımızda ilk köy romanı “Karabibik” yazmıştır.
√ Edebiyatımızda ilk tezli roman ”Zehra” yazmıştır.
√Eserleri:
Karabibik ,Zehra (roman)
Zavallı Kız, Bir Hatıra,Sevda (Öykü)
Heves Ettim (Şiir)
Direktör Ali Bey
(1844-1899)
√ Tiyatro ve mizah alanındaki eserleriyle tanınır.
√Moliere’den çeviriler yapmıştır.Tiyatronun gelişmesine katkıda bulunmuştur.
√ Eserlerinde İstanbul dilini kullanmaya çalışmıştır.
√ Batlı anlamda ilk günlük olan “Seyahat Jurnali” yazmıştır.
√ Eserleri :
Geveze Berber , Misafir-i İstiskal (Tiyatro)
Seyahat Jurnali (Günlük)