Serveti Fünun Edebiyatı
(Edebiyat-ı Cedide)
(1896-1901)
Özellikleri
√Tanzimat ikinci dönemde olduğu gibi “Sanat için sanat anlayışı “ vardır.
√Batı edebiyatını örnek almışlar ve batı edebiyatına özgü yeni nazım biçimleri kullanmaya başlamışlardır.(Sone,Terzarima, Balad,Triyole gibi)
√Bu dönemde sosyal konulardan çok bireysel konulara yönelmişlerdir.
√Aşk,içe kapanıklılık,kızgınlık,üzüntü, gerçekten kaçma gibi temalar işlenmiştir.
√Her şey şiirin konusu olmuştur.
√Şiirde aruz ölçüsü kullanılmış bazı şiirlerde hece ölçüsü de kullanılmıştır.
√Dil bu dönemde de ağır,süslü ve sanatlıdır.
√Şiir düzyazıya(Mensur şiir) yaklaştırılmıştır.
√Şiirde musikiye önem verilmiştir.Kafiye kulak için anlayışı benimsenmiştir.
√Beyit güzelliği yerine bütün güzelliğine önem verilmiştir.
√Şiirde Parnasizm ve sembolizm akımının etkisi görülür.
√Romanlarda realizm ve naturalizm akımının etkisi görülür.
√Romanlarda kahramanlar genelde aydın kişilerden seçilmiştir.
√Romanlarda mekan genel olarak İstanbul’dur.
√Romanlarda düş ve gerçek çatışmaları gibi bireysel konular vardır.
√Batılı anlamda roman ve hikaye bu dönemde teknik bakımından çok ilerlemiş ve batılı tarzda yazılan ilk roman bu döneme aittir.
√Bu dönemde gazetecilik eski önemini yitirmiş yerine daha çok dergicilik çalışmaları almıştır.
√Tiyatro eski önemini yitirmiştir.
Serveti Fünun Sanatçıları
√Tevfik Fikret
√Cenap Şahabettin
√Halit Ziya Uşaklıgil
√Mehmet Rauf
√Hüseyin Cahit Yalçın
√Süleyman Nazif
√Ahmet Hikmet Müftüoğlu