İkinci Yeni Sonrası Toplumcu Şiir (1960-1980)
- İkinci Yeni şiir anlayışına karşı çıkmışlardır.
- Marksist ideoloji alternatif olarak ortaya çıkmıştır.
- İdeoloji günlük hayatın her köşesinde Marksist dünya görüşüyle değerlendirilmiştir.
- İdeoloji 1960-1980 arasında yoğun olarak kullanılmış ve büyük bir propoganda şiiri ortaya çıkmıştır.
- Şairler kendilerini “toplumun sözcüsü” olarak görmüşlerdir.
- “Slogan Üslubu” şiirlerde kullanılmıştır.
- Şiirin ses, ritizm ve ahenginde değişmeler görülür.
- Şiir de uzak çağrışımlara yer verilmemiştir.
- Şiir de estetik kaygıdan çok, ideoloji ve düşünce önemsenmiştir. (İçerik Önemsenmiştir)
- Tema olarak geleceğe inanç, direnme isteği ve sorgulama, ümit gibi temalar işlenmiştir.
- Şiir dili ve söyleyişinde aşırılıktan kaçınılmıştır.
- Geleneksel söyleyişten faydalanma görülür.
- Yerleşik düzene eleştiri, sınıf anlayışı, işçi, kadın, doğa, halk, diriliş, kentleşme problemi gibi konular ele alınmıştır.
- Şiirler de alın teri ve emek övülür.
- Toplumsal dayanışma, örgütlük şiirlerde kutsallaştırılır.
ÖNEMLİ SANATÇILARI
- İsmet Özel
- Ataol Behramoğlu
- Süreyya Berfe
- Ceyhun Atıf Kansu
- Can Yücel
- Talip Apaydın
- Arif Damar
- Metin Demirtaş
- Özdemir İnce
- Eray Canberk
- Ali Püsküllüoğlu
- Eray Canberk
- Ahmet Oktay
- Enver Gökçe
- Refik Durbaş
- Veysel Çolak
- Nihat Behram
- Metin Demirtaş
- Metin Eloğlu
- Metin Altıok
- Gülten Akın
Kemal Özer