Saf ( Öz) Şiir Anlayışı
Şiirde asıl olan estetik zevk vermek anlayışı vardır
Sanat için sanat anlayışı hâkimdir
Şiirlerde kendilerine özgü özel imgeler geliştirir ve şiirler imgelerle doludur
Şiir her türlü ideolojiden ayrı tutulmalı görüşü vardır ve böylece saf şiir yazmayı amaçlamışlardır
Bireysel konulara yönelmişlerdir
Düşsel yönleri ağır basar
Valerin'in şiir dili her şeyin üstünde olmalı görüşü ve divan edebiyatından etkilenmişlerdir
Biçime çok önem vermişlerdir
Daha çok duyulmak ve hissedilmek için yazmışlardır
Şiir dilinde kullandıkları kelimelerde bilineni arkasında bilinmeyen anlamlar yatmaktadır
Şiirde dizeye önem vermişleridir
Serbest nazım ve hece ile de şiirler yazmışlardır
İç ahenk musiki gibi durumlara önem vermişlerdir
Sembolizm akımından etkilenmişlerdir
Önemli Temsilcileri
Ahmet Hamdi Tanpınar
Ahmet Haşim
Ahmet Muhip Dıranas
Cahit Sıtkı Tarancı
Necip Fazıl Kısakürek
Asaf Halet Çelebi
Behçet Necatigil Sayılabilir
Ayrıca Yedi Meşalecilerde saf şiire uygun eserler vermişlerdir.
Cahit Sıtkı TARANCI (1910-1956)
Diyarbakır’da doğdu Galatasaray Lisesini bitirdi
Öğrencilik yıllarında şiire merak sarmış ve ilk şiirlerin Muhit ve Servet-i Fünün dergilerinde çıkmaya başlamıştır
Fransızcayı iyi bilen sanatçı Corneille, Racine, Moliere gibi ünlü Fransız sanatçılarını yakından tanımış ve eserlerin incelemiştir
Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’den etkilenmiştir
Sanat için sanat anlayışını benimsemiştir
Hece ölçüsü ve serbest ölçü ile şiirler yazmıştır
Biçim kaygısı ön plandadır
Ölüm korkusu, ölüm acısı, insan sevgisi, yalnızlık başlıca konulardır
Açık yalın bir üslubu vardır
Şair Otuz Beş Yaş şiiri ile tanınmış ve CHP şiir yarışmasında bu şiiri ile birinci olmuştur
Ziya Osman Saba’ya yazdığı mektuplarda şiir görüşünü yansıttığını görüyoruz
Ölüm korkusu olan şair olarakta tanınır
ESERLERİ
Şiir
Şiirler
Oyun
Gölgeler
Böyle İstemezdi
Necip Fazıl KISAKÜREK (1905-1983)
İstanbul’da doğan sanatçı ilk şiir kitapların gençlik yıllarında ( 17 yaşında) çıkarmıştır
Birçok alanda eser vermiş sanatçı daha çok şiirleri ile tanınır
Türk edebiyat Vakfı tarafından Sultan üş Şuara (Şairler Sultanı) ünvanı almıştır (1980)
Büyük Doğu ve Ağaç dergilerin çıkarmıştır
Onun hayatını üç aşamada inceleyebiliriz
Gençlik dönemi, olgunluk dönemi, yaşlılık dönemi
Şair ilk şiirlerinde bir arayış içerisindedir. Tedirgin ve içe dönük bireysel durumlar söz konusudur
Şair sonraki şiirlerinde İslama yönelmiş İslami ve mistik konularda eserler vermiştir
Madde eve ruh çatışmaları eserlerinde görülür
Serbest şiire karşı çıkan sanatçı düşüncelerin şiir kurallarına göre yazılması gerektiğini savunur
Metafizik ve soyut kavraklar onun dünyasının oluşturur
Mutlak hakikati aramalı şiir düşüncesindedir
Mutlak hakikat ALLAH'tır der
Şiirlerde olağanüstü bazı kavramlara yer vermiştir
Çocukluk dönemi dış dünya, din gibi konularda hep bir arayış ve sorgulayış içerisindedir
Şaire ün getiren Çile ve Kaldırım şiirleridir. Bu yüzden çile ya da Kaldırım Şair olarak bilinir
ESERLERİ
Şiir
Örümcek Ağı
Kaldırımlar
Ben Ve ötesi
Çile
Sonsuzluk kavramı
Tiyatro
Tohum
Künye
Para
Bir Adam Yaratmak
Sabırtaşı
Reis Bey
Abdülhamit Han
Mukaddes Emanet
Kanlı Sarık
Roman
Aynadaki Yalan
Behçet NECATİGİL (1916-1979)
İstanbul’da doğan sanatçı edebiyat öğretmenliği yapmıştır
Varlık dergisinde ilk şiirleri çıtı daha sonra Türk dili, Yedi Tepe gibi dergilerde şiirleri yayınlanmıştır
Yeditepe şiir ödülünü Eski Toprak ile TDK şiir ödülünü de Yaz Dönemi şiiriyle almıştır
İlk şiirlerinde Garip harekenin var ama daha sonra Garip dışında kalan sanatçı sürekli değişim ve arayış içerisindedir
Eserlerinde orta halli insanların sorunları sıkıntılarını kentte yaşayan insanların sıkıntıları işlemiştir
Kelime dağarcığı geniş ve kendine özgü anlatımı vardır
Eserlerinde çevre, ev , evin içini. Dış dünya, halk kültürü ve Batı kültürüyle yoğurarak anlaşmıştır
Onun için ev şairi de denilebilir
Sevgilerde şiir en meşhur şiiridir
ESERLERİ
Şiileri
Kapalı Çarşı
Sevgilerde
Çevre
Eski Toprak
Arada
Evler
Zebra
Divançe
İki Başına Yürümek
Söyleriz
Yaz dönemi
Beyler
İnceleme
Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü
Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü
Asaf Halet ÇELEBİ (1907-1958)
İstanbul’da doğan sanatçı Fransızca ve Farsa öğrenmiş Musiki dersleri almıştır
İlk şiirlerinde divan edebiyatı etkisi vardır
Gazel ve rubailer yazmıştır
Eserlerinde soyut kavramlar ve sezgiçiliğin etkisini görmekteyiz
İlk şiirlerinde sonra serbest ölçüye yönelmiş ve batı şiir tekniğini eserlerinde kullanmaya başlamıştır
Eserlerinde dinlerinde etkisini görmekteyiz
Eski ile yeniyi, doğu ile batıyı harmanlamış olan sanatçı hem modern hem de gelenekçi özellikler sahiptir
Eserlerinde Hint edebiyatının, masalların ve efsanelerin izlerini görülmektedir
Benim gözümde şiir davası adlı makalesinde şiir görüşünü yansıtmıştır
Şiirlerinde imgelere yer vermiş daha önce duyulmayan kelimelerinde kullanmıştır
ESERLERİ
Şiir
He
Lamelif
Om Mami Padde Hum
İnceleme
Mevlana
Molla Camii
Ömer Hayyam
Naima
Divan Şiirinde İstanbul