1) O sosyal bir fayda peşinde koşan bir yazardır. Amacı “Türk halkında çağdaş medeniyete uymayan düşünüş ve yaşayışı değiştirmektir.” Bundan dolayı hikaye ve romanlarında “Batıl inançları ve zararlı adetleri eleştiri, Batı’nın pozitif dünya görüşü hakkında bilgi vermek ve Batı kültürünün ilk bilgilerini aktarmaktır.” Namık Kemal’in tiyatro hakkındaki görüşü “faydalı eğlence” o roman ve hikayelerinde uygulamıştır. Misak-ı Muğlaka adlı romanının ön sözünde roman okumaktan maksadım “hem eğlenmek, hem öğrenmek” der. Bundan dolayı romanlarında olaylar daha çok Avrupa’da geçer. Böylece Batı medeniyetini daha iyi anlatacağını düşünür. Bu yüzdende çok sayıda roman yazmıştır. Daha çok roman ve hikayeleri ile tanınır.
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B) Şemseddin Sami
C) Sami paşazade Sezai
D) Ahmet Mithat Efendi
E) Nabızade Nazım
2)Ziya Paşa’dan sonra tamamıyla modern bir mizah anlayışına sahip bulunan ve bu alanda çok önemli bir yerdedir. İlk Türk Mizah dergisi olan “Diyojen” de ilk denemelerini yazmıştır. İki eseri bu dergide basılmıştır. “Lehçetü’l Hakaayık ve Seyyareler” kendi alanında ilk olma özelliği gösterir.
Yukarıda kısaca bilgisi verilen sanatçı kimdir?
A) Direktör Ali Bey
B) Mehmed Eşref
C) Teodor Kasap
D) Mizancı Murad Bey
E) Mehmed Murad
3)Ziya Paşa Hürriyet’te gazetesinde çıkan
I
“Şiir ve İnşa” makalesinde Divan edebiyatını
II
göklere çıkarır. Bu düşüncesiyle inkılapçı düşüncelerin baskısı altında kalan
Namık Kemal onu
III
ağır bir şekilde eleştirir. Harabat adlı eserinde ise bu
IV
düşüncesinden vazgeçen Ziya Paşa halk edebiyatını
V
savunur.
Yukarıda altı çizili yerlerden hangisi yer değiştirirse bilgi yanlışı giderilmiş olur?
A)I-III B)III-V C)II-IV D)II-III E)I-V
4)Şiirlerde bir amatör gibi kalmış olan sanatçı çok genç yaşta ölmesine rağmen roman ve hikayede adını duyurmuştur. Tanzimatın son yıllarında ortaya çıkan realizm ve natüralizm eğitiminin temsilcilerindendir.İlk zamanlarda romantizm etkisi de görülür. Hala Güzel, Yadigarlarım, Zavallı Kız gibi eserlerde yer yer romantizm etkisi görülür. Seyyie-i Tesamüh eserinde ise genç ve kabiliyetsiz bir edebiyat meraklısının şöhrete erişmek için başvurduğu sonuçsuz çareleri realist bir görüşle anlatır.
Yukarıda söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B) Sami paşazade Sezai
C) Nabızade Nazım
D) Şemseddin Sami
E) Muallim Naci
5)Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat romancıları arasında yer almaz?
A) Namık Kemal
B) Recaizade Mahmut Ekrem
C) Ahmet Mithat Efendi
D) Sami paşazade Sezai
E) İbrahim Şinasi
6) I-Şair Evlenmesi – Erkekle kadının birbiriyle tanışmadan evlenmeleri eleştirilir.
II-Zavallı Çocuk – Gençlerin evlenmesinde son sözü ana babanın söylemesi eleştirilir.
III- Eyvah – Birden fazla kadınla evlenme eleştirilir.
IV- Celalettin Harzemşah – Konusu halk arasında çıkan olaylardır. Gündelik konulardır.
V- Duhter-i Hindu – Hindistan’da geçen olay masalımsı bir havada anlatılır.
Hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) V
B) IV
C) III
D) II
E) I
7) Şiirlerinde metafizik düşüncenin hareket noktası “Ferdi Izdırap” tır. Şiirlerinde ızdırapların hafifleyip artmasına göre, değişik hatta birbirine zıt şekiller gösterir. Bu yüzden çağdaşları onu “tezatlar şairi” sıfatını verdiler. Dinin etkisindeki metafizik diğer sanatçılarda olduğu gibi onda da görülür.
Yukarıda sözü edilen sanatçı kimdir?
A) Ziya Paşa
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) Namık Kemal
E) Muallim Naci
8) İlk denemelerini zamanın en çok rağbet gören türü tiyatro ile yapmıştır. Fransız şiirinin serbest nazımı sanıldığı gibi çok sonraları değil Sahra adlı eseriyle çok önceleri edebiyatımıza girmiştir. Garam’da serbest düşünüşe çok yaklaşan sanatçıdır. Kullandığı asıl temalar “aşk ve tabiat’tır.” Bazı şiirlerinde ise Arapça ve Farsça tamamıyla hakimdir.
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdülhak Hamit Tarhan
B) Recaizade Mahmut Ekrem
C) Ziya Paşa
D) Namık Kemal
E) Şinasi
9) Tanzimat döneminde daha çok eski şiirin temsilcisi olarak ün salmasına rağmen batılı tarzda da başarılı örnekler vermiştir. Onun adı Türk Edebiyatında 1980’den sonra duyulmaya başlanmıştır. Bu ünün yayılmasında eski-yeni çatışmasının da etkisi büyüktür. Eski edebiyatın lideri olarak bilinir. Buna rağmen Batı’nın tesiriyle de yazdığı çok sayıda şiirleri vardır. Türk edebiyatının kısmi modernleşmesinin taraftarı olmuştur. Bu tutum onu batılı tarzda şiir denemelerine götürdü. Bunu daha çok “Ateş-pare” de görmekteyiz.Ayrıca “Kuzu,Dicle,Kebüter,Şam-ı Gariban” en beğenilmiş ve tanınmış eserleridir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Namık Kemal
B) Ziya Paşa
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) Muallim Naci
E) Şinasi
10) Şiirlerinde başlıca tema “aşk ve tabiat”tır. Türk şiirinde kadının gerçek ve estetik değerini alması onunla olmuştur. Onun şiirlerinde büyük aşkların derin ve sarsıcı heyecanı değil, küçük duyguların, hayal kırıklıkların ve ayrılıkların hafif hüzünlü terennümlerini bulabilirsiniz. Bu melenkoliğin doğmasında Fransız romantiklerin özellikle Musset (Müse) ve Lamartine (Lamartin) etkisi vardır. Dinin sınırlarını aşamayan metafizik düşüncelerin yer aldığı bazı lirik şiirlerinde ve mersiyelerinde Lamartine tesirindedir. Hayatının acıklı olayları onu aynı zamanda Tanzimat devrinin tanınmış bir mersiye şairi haline getirmiştir. Türk şiirinde ilk defa olarak aile olaylarının girdiğini de görmekteyiz. Ayrıca şiirinin yalnızca nazımla olmayacağını nesirle de yazılabileceğini belirtmiştir.
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Muallim Naci
D) Namık Kemal
E) Ziya Paşa
1-D 2-A 3-C 4-C |